Strojári z Košíc vyrobili prvé slovenské auto na stlačený vzduch

11.10.2022

KOŠICE. Prvý slovenský automobil jazdiaci na stlačený vzduch vyrobili študenti na Strojníckej fakulte Technickej univerzity v Košiciach (SjF TUKE).

Projekt vývoja na katedrách mechatroniky a robotiky trval počas prebiehajúceho akademického roka a dokončili ho v uplynulých dňoch.

Unikátne vozidlo má trojkolesový podvozok a je poháňané pneumatickým trojvalcovým motorom s objemom 1 885 centimetrov kubických.

Emisie z takéhoto pneumobilu sú prakticky nulové a neznečisťujú životné prostredie.

Tím konštruktérov sa s autom tento týždeň zúčastní na svetovej súťaži vozidiel Pneumobil 2018 v maďarskom Egeri.

SkryťVypnúť reklamu SkryťVypnúť reklamu Článok pokračuje pod video reklamou 3 seconds of 25 secondsVolume 0%Press shift question mark to access a list of keyboard shortcutsKeyboard ShortcutsEnabledDisabledPlay/PauseSPACEIncrease Volume↑Decrease Volume↓Seek Forward→Seek Backward←Captions On/OffcFullscreen/Exit FullscreenfMute/UnmutemSeek %0-9Live00:0000:0000:00 SkryťVypnúť reklamu Článok pokračuje pod video reklamou

Dojazd do troch km

"Je to prvé slovenské súťažné vozidlo v kategórii pneumatických vozidiel. Ide vyslovene o študentský projekt, čiže celú konštrukciu, elektronický systém, riadiaci systém navrhli študenti, samozrejme, pod vedením pedagógov," uviedol docent Ivan Virgala z katedry mechatroniky SjF TUKE.

Maximálna rýchlosť auta je podľa jeho slov 35-40 kilometrov za hodinu, predpokladaný dojazd dva až tri kilometre.

Ako zdroj energie je využívaná energia tlaku vzduchu s hodnotou 20 MPa v tlakovej nádobe s objemom 10 litrov.

Pneumatický motor je tvorený z troch hviezdicovo usporiadaných pneumatických valcov, ktoré sú postupne aktivované a pomocou kľukového prevodu dochádza k transformácii lineárneho pohybu piestov na rotačný pohyb výstupného hriadeľa motora.

SkryťVypnúť reklamu

"Cieľom bolo navrhnúť to celé tak, aby to bolo efektívne - keďže máme len určitý objem vzduchu, aby sme došli čo najďalej a mali čo najväčšiu rýchlosť. Museli sme tak nastaviť aj hmotnosť celého vozidla, aby boli čo najmenšie odpory, či zosynchronizovať celý pohyb valcov," priblížil Virgala.

Auto má dĺžku zhruba 2,4 metra a šírku 1,5 metra, celková hmotnosť je približne 150 kilogramov.

Pneumatické prvky pre súťažné tímy dodáva spoločnosť Aventics, ktorá je hlavným organizátorom súťaže.

V pravidlách sú definované rozmerové obmedzenia, bezpečnostné predpisy, ako aj obmedzenia rozsahu použitých prvkov.

Bolo teda len na šikovnosti a inovatívnosti tímov, ako sa popasovali s návrhom konštrukcie a samotnou realizáciou.

Prvý tím zo Slovenska

V poradí 11. ročník súťaže vozidiel poháňaných stlačeným vzduchom sa koná od štvrtka do soboty (10.-12.5.) v Egeri, prihlásiť sa do nej mohli študentské tímy z celého sveta.

SkryťVypnúť reklamu

Hodnotí sa inovatívnosť projektu, maximálny dojazd, maximálna rýchlosť a zrýchlenie vozidla, ale aj zručnosť jazdcov súťažného tímu v pretekoch.

Tím zo SF TUKE bude za Slovensko prvým, ktorý sa jej zúčastní.

Nevýhodou vozidiel na stlačený vzduch je podľa Virgalu obmedzený dojazd a rýchlosť či priestorové obmedzenia.

Na druhej strane výhodou je, že ekologického paliva - vzduchu je všade dosť zadarmo.


Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/20822030/strojari-z-tuke-vyrobili-prve-slovenske-auto-na-stlaceny-vzduch.html

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky